Leonardo Mobilitás Pályázat (LdV-HU-13-IVT-1092)

Vendéglátós szakmai gyakorlat Máltán és Prágában

Intézményünk 2013. tavaszán a TEMPUS Közalapítvány által kiírt és meghirdetett pályázatot, a 13/0030-L/1092 számú „Vendéglátós szakmai gyakorlat ötcsillagos szállodákban” c. Leonardo mobilitási projektet megnyerte. A projektben meghatározott nyári szakmai gyakorlat letöltésére, 2013. nyarán került sor Máltán és Prágában, a Corinthia Hotels International multinacionális szállodalánc szállodáiban. Összesen 27 fő vett részt a pályázatban.

Tanulóink kiemelt figyelemben részesültek a szállodák részéről és komoly gyakorlati szakmai ismereteket szerezhettek egy prémium kategóriás szállodában több - a szakmát érintő - területen történő munkavégzésről.

Mind a prágai, mind a máltai gyakorlatnál komoly hangsúlyt fektettek arra, hogy a tanulók több munkaterületet megismerhessenek. Nagy hangsúlyt fektettek a kinti képzésre: a tréningek közül például a konyhai dolgozók a gyümölcsfaragásba, a tálalásdekorációba, illetve tengeri halak, rákok és egyéb egzotikus ételek elkészítésébe nyertek betekintést (beleértve a fogadó országok nemzeti specialitásait), a felszolgálók pedig többek között a speciális számlázó szoftver használatával, a vörös és fehér bor dekantálásával valamint a vendég-panaszkezelés stratégiájával ismerkedhettek meg egy-egy fél napos tréning keretében. A fentiek mellett a fogadó intézmények speciális tűz- és balesetvédelmi oktatást is nyújtottak, valamint a szállodalánc történetével, felépítésével, elvárásaival és fontosabb partnereivel is megismertették a tanulókat. A tréningek természetesen angol nyelven folytak.

A szabadidő eltöltésének módját is összhangba került a projekt céljaival. A két kísérő személy feladatai nem merültek ki a diákok felügyeletében, segítségnyújtásban, ügyeik intézésében és a fogadó intézményekkel való kapcsolattartásban, hanem a szabadidős programok megszervezése is rájuk hárult. Ilyen volt például a prágai gyakorlat esetében a Staropramen sörgyár és múzeum meglátogatása, illetve a Máltai Lovagrend múzeumában a középkori étkezési szokásokat bemutató tárlat megtekintése. A szabadidős programok célja ugyanaz volt, mint a gyakorlat célja: minél jobban megismerni a fogadó ország étkezési szokásait, kultúráját, történelmét és polgárait, valamint az ezeken keresztül megvalósuló személyiség- és kompetenciafejlesztés.

Tanulóink a kiutazás előtt háromféle felkészítést kaptak:

I. Angol szaknyelvi felkészítés, melynek során a kiutazók megismerkedhettek a munkavégzéshez elengedhetetlen szakmai idegen-nyelvi kifejezésekkel, gyakorolhatták a mindennapi szituációk idegen-nyelvi kommunikációs fordulatait és felkészülhettek a telefonos interjú sikeres teljesítésére.

II. Szakmai felkészítés, melynek során a résztvevők megismerkedhettek egy multinacionális szállodalánc alapvető elvárásaival. A felkészítés része a partnerekkel korábban egyeztetett és a munkatervben lefektetett szakmai feladatok megismertetése és begyakorlása. Sor került a munkahelyen való megfelelő megjelenés és viselkedés szabályainak elsajátítására is.

III. A felkészítés 3. része a hosszabb idejű külföldön tartózkodás során várható kulturális és lelki hatásokra való felkészítés volt. A képzés még magában foglalta az adott ország illetve régió földrajzának, történelmének, vallásának és hagyományainak bemutatását, a speciális étkezési, viselkedési és kommunikációs normák ismertetését.

A külföldön történt felkészítés tartalmazta a szállodák által nyújtott ún. Introduction traininget, a speciális tűz- és balesetvédelmi oktatást, valamint a szakmai jellegű képzéseket és tréningeket.

• Gyümölcsfaragás, ételdekoráció
  • Tengeri halfajták előkészítése és feldolgozása
  • Tenger „gyümölcseinek” (polip, rákok, kagylók) előkészítése és feldolgozása
  • Nemzeti specialitások elkészítése
  • A konyhai munkakörnyezet tisztántartása/HACCP-rendszer főbb kritériumai

Felszolgálók számára:

• Számlázó szoftver használata
  • Vörös és fehér bor dekantálása
  • Kávé specialitások elkészítése és szervírozása
  • Vendég-panaszkezelés módszerei
  • Felszolgálás konferenciákon, banketteken, a’la carte éttermekben
  • Svédasztalos reggeliztetés

A gyakorlati idő végén a szállodák HR osztályai elkészítették az Europass igazolványokat illetve az ún. Certificate-eket. Ezek a bizonyítványok tartalmazzák a gyakorlat idejét, helyét, a megszerzett készségeket és ismereteket valamint az elvégzett tréningeket. Ez a dokumentum a jövőben, munkavállaláskor referencialevélként szolgál.

Élménybeszámolók, fényképek - Málta:

Nagyon szép helyen dolgoztam, rálátás volt a tengerre a teraszról. A Grill 3301 bárjában voltam, mint felszolgáló. Koktélokat kevertem, helyi italokat készítettem el. Rendezvényekkor a pultnál is szolgáltam ki vendégeket. Az angolom sokat fejlődött a 4 hét alatt. Szabadidőben voltam komppal kirándulni Gozo szigetére. Nagyon jól éreztem magam, bár egyszer Tomival eltévedtünk és buszoztunk 2 órát, de ... itt vagyunk. Sok időt töltöttem a tengerparton, ami 100 méterre volt a szállodától.Bármikor szívesen visszamennék, mint dolgozó. Több évre is.

Kiss Ibolya (12/E)

Szakácsként dolgoztam a St. George’s Főkonyháján. Sokat bolondoztunk munka közben, ami így mindig nagyon jó hangulatban telt. Legjobban a polip feldolgozása tetszett. Szabadidőben máltai nevezetességeket néztünk meg. Sokat fürödtem a tengerben. Voltam Pacevilleben, egy olyan helyen, ahol a mediterrán éjszakai élet megelevenedett.

Balázs Tamás (11/E)

A H. J. B.-ben dolgoztam. Volt két magyar szakács munkatársam és egy a placcon. Ők sokat segítettek a beilleszkedésben. Rengeteg új ismerősre tettem szert. Nagyon sokat fejlődött az angolom. Volt mikor a host szerepét töltöttem be és a vendégeket az asztalhoz kísértem. Mivel jól dolgoztam, sokszor kaptam borravalót. A születésnapomat kint ünnepeltem, ezért ez is egy különleges élmény volt.

Zsóka István (12/E)

A Bay View-ban dolgoztam, felszolgálóként. Rendszerint a svédasztalos reggeliknél és vacsoráknál. A munkatársak nagyon segítőkészek és közvetlenek voltak. A vacsoráknál különböző nemzetek konyhái jelentek meg alkalmanként, mint például mexikói és japán est. Sok új szakmai tapasztalatot szereztem, valamint az angolom is sokat fejlődött. Szabadidőben buliztunk vagy a tengerparton napoztunk Lilivel és Szandival.

Kovácsik Barbara (12/E)

Máltán, a Marina Hotelben dolgoztam, felszolgáló munkakörben, főként svédasztalos reggelik és vacsorák lebonyolításánál. A munkatársaink rendkívül segítőkészek és közvetlenek voltak, sokat beszélgettünk. Két kísérő tanárunk végig velünk volt, segítették munkánkat, beilleszkedésünket. Heti két szabadnapot is kaptunk, ami nem mindig hétvégére esett. Szabadidőm nagy részét a tengerparton töltöttem, sokat úsztunk, napoztunk és esténként gyakran sétáltunk. Rengeteg új szakmai tapasztalatot és barátot szereztem.

Kis Alexandra (12/E)

Alig kétórányi repülőút izgalmai után egy különleges, a megszokottól teljesen eltérő világban találtuk magunkat. A Földközi-tenger szívében, Szicíliától alig 90 km-re délre, Máltán. Utunk egy háromcsillagos hotelba vezetett, ez volt az otthonunk egy hónapon át. Munkahelyünk igényes, négycsillagos hotelban, a Marina Hotelban volt, ami St. Julian’s központjától 1 km-re helyezkedik el, gyönyörű kilátással. A mediterrán stílusban berendezett szálloda közvetlenül a sziklás tengerparton fekszik. Azonban nem álltunk rögtön munkába. Négy napos tréninghét és képzés után vizsgát tettünk Higiéniából, ami nem kis izgalmakkal járt kiscsapatunk körében. Ekkorra már rendelkeztünk némi helyismerettel, tudtuk, hogyan jutunk el a szállásunkról a munkahelyünkre és a közeli városrészeket is birtokba vettük. A megmérettetést követően osztottak be bennünket munkahelyeinkre. Napi 8 órát dolgoztunk, persze nem egy időben és heti 5 napot. Eleinte a mediterrán konyhával, kívánalmakkal és kollégákkal kellett megismerkednünk. Nagy kihívás volt. Szabadidőnkben kirándultunk, amiben két magyar kísérőnk adott útmutatást. Málta nem egy szokványos tengerparti nyaralóhely. Itt nincsenek végeláthatatlan homokos strandok. A látogatókat 7000 év történelem és kultúra, ragyogó napsütés, gyönyörűen tiszta víz, igazi, gasztronómiai élmények és igazi, szívből jövő vendégszeretet várja. Ha fáradtak voltunk, kifeküdtünk a tengerpartra, sokat napoztunk, esténként a Paceville negyed nyüzsgő szórakozóhelyei közelében múlattuk az időt. Az egy hónap hamar elrepült. Mi sok élménnyel gazdagodtunk, sokat tanultunk és önállósodtunk.

Sik Lili (12/E)

A St. George’s Bay Hotelben dolgoztam felszolgálóként. Általában italokat, különleges koktélokat, kávékat és friss juice-kat szolgáltam fel. Lehetőségem volt angolul beszélgetni a vendégekkel, ezáltal fejlődött a nyelvtudásom. Különböző nemzetiségű emberekkel is találkoztam. A munkatársaim nagyon kedvesek és megértőek voltak. Jó baráti kapcsolat alakult ki közöttünk ezért munka közben is vidám és felszabadult voltam. Szabadidőmben rengeteg szép helyen jártam és sokat strandoltam a tengerparton, emellett még bulizni is volt időm az osztálytársaimmal. Jól éreztem magam és szívesen visszamennék.

Gyulai Viktória (12/E)

Élménybeszámolók, fényképek - Prága:

A Panorama Hotel dolgoztam. Reggel a reggeliztetéshez készítettünk elő a hidegkonyhán. Itt nagyon kedvesek voltak a konyhai dolgozók. Bencével délben elkészítettük másnapra a salátákat, zöldségeket, gyümölcsöket és hidegtálakat. Délután én és Bence szobaszervíz rendelés alapján, segítséggel készítettük az ételeket. Előfordult, hogy az Executive Shef-el főzhettünk együtt. Nagyon jól éreztem magam, az angolom is nagyon sokat fejlődött. Szabadidőmben minden prágai nevezetességet megnéztem, mint pl. sörgyár, vár, óváros, állatkert, strand.

Antal Lionel (11/E)

A Panoráma Hotelben dolgoztam felszolgálóként, ahol reggelente svédasztalos reggeliztetés folyt. A reggeli végeztével újraterítettük a Bohémia és a Mezzo éttermek asztalait. Délben kaptunk egy 30 perces ebédszünetet a staff-canteenben. Ebéd után a room-service feladatait végeztük, vagyis felvittük a szobaszerviz tálcákat a szobákba, a rendelések alapján. Szabadidőmben bejártam a várost a munkatársaimmal. Voltunk a Staropramen sörgyárban, a prágai várban, az óváros téren és az állatkertben. Az angolom sokat fejlődött és pár szót csehül is megtanultam. A munkatársaim nagyon hiányoznak, pár emberrel tartom a kapcsolatot. Fantasztikus élmény volt, szívesen visszamennék.

Vass Richárd (12/E)

Felszolgálóként dolgoztunk, svédasztalos reggeliztetést végeztünk. Délutáni feladatként megterítettünk az svédasztalos vacsorához. A terítésnél tanultunk néhány új, gyakorlatban jól hasznosítható trükköt, mint pl. ha a terítő gyűrött volt, azt vízzel befújtuk és ettől húzogatás után kisimult. Nagyon megkedveltünk 1-2 kollégát. Szerettünk room-service-re járni. A születésnapomra tortát készítettek és pezsgővel koccintottunk. Nagyon meglepődtem. Az utolsó nap búcsúpartit szerveztek a tiszteletünkre, ahol átadták az okleveleket. Szó szerint azt mondták: nagyon megszerettek bennünket, mert ritkán látnak ilyen udvarias, jól nevelt és szorgalmas diákokat. Ha választhatnának, akkor inkább bennünket foglakoztatnának a cseh diákok helyett.

Vörös Alíz (12/E) és Szauter Réka (11/A)

Nekem teljesült egy álmom, legalábbis egy hónapra, hogy külföldön "dolgozhattam". A szálloda , ahol voltunk hatalmas volt, és gyönyörű. A tanárok kísértek minket pár napig, aztán mikor már egyedül mentünk, a konyhát alig találtuk meg. Legtöbbször a reggeliztetésben segítettem, mint szakács tanuló. Ottlétem alatt sok palacsintát kellett kisütnöm. A knédli készítését is megtanultam, az egyik szakács segítségével. Nagyon megszerettem az ott dolgozókat, tanulók is voltak. A szállodában rengeteg dolgozó volt, a konyha több emeletes, az éttermekből pedig csodás kilátás volt. A szálláson az ételek változatosak voltak, a pincérekkel pedig nap mint nap találkoztunk,ezért nagyon rokonszenvesek voltak. A városban általában nagy nyüzsgés volt, általában metróval utaztunk. Bármikor visszamennék.

Sztupka Dóra (12/C)

Az egész nyár előtt kezdődött, amikor Én és Dénes haverom jelentkeztünk. Én pincérnek, ő pedig szakácsnak. Sajnos a munka beosztásunkat kint kaptuk meg, amin láttuk, hogy pont ellentétesen vagyunk beosztva; mikor én reggelre mentem akkor ő délutánra, de még így is sikerült rengeteg közös ill. csoportos programot szerveznünk, mely során az egész várost bejártuk. Voltunk a strandon, a várban a híres Venszel téren. Nagyon megtetszett nekünk ez a nagyvárosi nyüzsgő élet, melyet nehéz volt ott hagyni. Angoltudásunk szakmailag rengeteget fejlődött, de a hétköznapi életben, csajozás terén is elég szépen tudtunk vele boldogulni. A szállodákban a hétköznapi munkák után még különböző tréningeken is rész vettünk, mint pl. bor dekantálás, hidegtálak, és különböző egzotikus ételek készítésében. Összességében nagyon jól telt ez a nyarunk kint Prágában, igaz voltak kemény munkával teli napok, mikor már mást se szerettünk volna csak az ágyunkban aludni. De egy felejthetetlen, életre szóló élménnyel gazdagodtunk.

Boldizsár Dénes (12/A) és Kovács Bence (12/A)

Prágában a Corinthia Hotelben dolgoztam szakács tanulóként. A szállásunk és a munkahely között metróval közlekedtünk, amit nagyon élveztem. Szabadidőnkben megnéztük Prága nevezetességeit, ami a kísérőink mutattak meg nekünk. Az idegen nyelvbe egy kicsit nehezen rázódtam bele, de végül is az angol mellett egy kevés cseh szót is sikerült megtanulnom. Nagyon jól éreztem magam. Kár lett volna kihagyni ezt a lehetőséget, hogy egy kicsit megtapasztalhassam milyen külföldön dolgozni.

Farkas Nikolett (12/C)

Prágában az ötcsillagos Corinthia Hotelben dolgoztunk. Csodálatosan éreztük magunkat a Prágában töltött 1 hónap alatt. Sokat tanultunk a szakmáról. Szakácsként meg tanultunk reggeliztetni, hideg konyhához kapcsolódó feladatokat ellátni. De főként megtanultuk mi a fegyelem, pontosság, szakma iránti szeretet. Sokat fejlődött a nyelvtudásunk. Szabadidőnkben pedig bejártuk a város minden szép helyét. Az első héten volt ugyan honvágy, de aztán, ahogy megszerettük a munkát, gyorsan eltelt az az egy hónap.

Kapui Bettina (11/A) és Szántó Fanni (12/A)

Mi ketten együtt dolgoztunk. Általában reggeliztetéssel kezdtük a napot a Let’s Eat Étteremben. Ezután a szobaszervizben dolgoztunk, a Café Praha-ban. Betekinthettünk a felnőttek világába, hogy milyen kemény is ez a szakma, de ugyanakkor milyen csodálatos is. Soknak tűnt az egy hónap és nagy kihívás volt, mert nagy volt a honvágy és új emberek, új környezet, új szokások vettek körül bennünket. Az angol nyelvtudásunk sokat fejlődött. Szakmailag is sokat tanultunk. Tartottak nekünk két nagyon érdekes tréninget, a bordekantálásról és a különféle kávék készítéséről. Nagyon érdekes volt, mert a borokat megkóstolhattuk, a kávékat pedig elkészíthettük, mint a latte machiatto és a capuccino. Szabadidőben sokat pihentünk, beszélgettünk az itthon maradtakkal. Ha nem voltunk fáradtak, akkor várost néztünk. Nagyon jó élmény volt és csak pozitív emlékek maradtak.

Punyi Krisztina (11/A) és Holdoner Alexandra (12/A)

Számomra kifejezetten nagy élmény volt a prágai út; részben, mert először voltam külföldön, másrészt azért mert nem vagyok szakmabeli. Ez alatt az 1 hónap alatt sikerült elsajátítanom a felszolgálás alapműveleteit. Az első 2 napban a The Grillben dolgoztam délutántól estig. Ezt a helyiséget a vacsoráztatáshoz használták, de amikor sokan voltak a reggelinél, akkor kinyitották a reggeliztetéshez is. Felszolgáltam kávét, teát, üdítőt; leszedtem az asztalokat, majd újraterítettem azokat. Délutánonként a room-service-ben voltam. A főnököm nagyon rendes és kedves volt velem. Szabadidőmben sokat voltam strandon, végignéztem a várost. Este nagyon gyönyörű Prága. Nekem nagyon hiányzik az egész. Az angol-tudásom nagyon sokat fejlődött. A mai napig tartom az ott megismert barátaimmal a kapcsolatot. Nagyon jól kijöttem az ottani dolgozókkal, sokat vicceltünk együtt. Bármikor nagyon szívesen visszamennék.

Horváth Georgina (12/B)

Én is a svédasztalos reggeliztetésnél segítettem az ott dolgozóknak. Feltöltöttük az evőeszközöket, tányérokat, poharakat, csészéket, lerámoltuk az asztalokat. A reggeli végeztével újraterítettük az asztalokat, kitakarítottuk a kávégépet, majd elvégeztük a room-service feladatait. Jó pár business-party-ra is berendeztem az erre kialakított szalonokat. De ilyen jellegű partyt a szomszéd irodaházban is előkészítettem. A szálloda dolgozói számára staff-partikat rendeztek születésnapok alkalmával. Az egyik ilyen eseményen pultos voltam. Részt vettünk a többiekkel egy bor-dekantálás tréningen, ami azt jelentette, hogy bemutatták a tradicionális, szakszerű bor felszolgálást, anélkül, hogy egy több éves bor zavarossá válna. Nagyon jól éreztem magam, és felemelő élmény volt egy hónapig lenni egy idegen országban, mint majdnem lakos.

Sári Viktor (12/E)

Hol is kezdjem...hát kezdjük azzal, hogy nagyon jó volt! Prágában a Panoráma Hotelban dolgoztam, mint szakács. Nagyon élveztem a munkát és még az angol tudásom is fejlődött, na meg a cseh. Prágában rengeteg csodálatos helyen voltam: a Vencel téren, az állatkertben, a kilátóban és a sör múzeumban. Mind csodálatos hely volt, de mégis az volt a legjobb benne, hogy rengeteg új emberrel ismerkedtem meg és nagyon jól éreztem magam azokkal az emberekkel, akikkel együtt buliztam. Az biztos, hogy ezt az utat soha nem felejtem el.