Erasmus+ Pályázat (2014-1-HU01-KA102-000100)

Kanári szigetek

A TEMPUS Közalapítvány által meghirdetett és megnyert 2014-1-HUO1-KA102-000100 ERASMUS+ „Ugródeszka a vendéglátó karrierhez – Vendéglátós szakiskolai tanulók külföldi szakmai gyakorlatardquo; c. Mobilitási projekt keretén belül 2014. augusztus 10-től 2014. október 31-ig a Kanári-szigeteken dolgoztam 12 társammal együtt, mint gyakornok. A pályázat finanszírozta útiköltségünket, úgy, mint a repülőjegyet, a tranzitokat és a shuttlet, a szállásunkat, az étkezéseinket, a biztosításainkat. Tauritoban, a Paradise szállodalánc három ottani szállodájában: Hotel Paradise Valle Taurito****, Hotel Paradise Lago Taurito***, Hotel Paradise Costa Taurito*** dolgozhattunk, mint pincérek és szakácsok. A közel három hónapos gyakorlat során komoly hangsúlyt fordítottak arra az ottani szakemberek, hogy mi minél több munkaterületet megismerhessünk.

Az elején részt vettünk tűz- és balesetvédelmi oktatáson és kötelező egészségügyi vizsgálaton. Ismertették a szabályokat, többek között a munkakörnyezet tisztántartását, a HACCP-rendszer főbb kritériumait.

Mint konyhai dolgozó, különböző díszítési technikákat tanulhattam meg gyümölcsökkel, illetve zöldségekkel úgy, hogy ezeket más-más módon bevagdostam vagy faragtam. Előkészületi munkákban vehettem részt (pl.: húselőkészítő, zöldség előkészítő), hidegtálat készítettem, és gyakran sütöttem a vendégek előtt látványkonyhában tojást, húsokat, vagy ami éppen az aktuális napi menü volt. Megtanultam néhány ottani specialitás elkészítését is és a svédasztalhoz szükséges ételeket, amelyek utántöltése a főétkezésekkor olykor rám hárult. Az előkészítő tevékenységek folyamán különböző halak (pl.: lepényhal, lazac, stb.) filézését, szeletelését és különböző állatok húsának (pl.: marha, kacsa, kecske, stb.) előkészítését sajátítottam el.

A felszolgálóknak a terítés, a vendégfogadás, a vendégek kiszolgálása, az asztalok leszedése volt a fő feladata. Részt vettek a reggeliztetésben, ebédeltetésben, és a vacsoráztatásban, attól függően, hogy milyen műszakba jártak dolgozni. Gyakran voltak bárban is, ahol megismerkedtek a mixerkedés alapjaival, miközben a vendégeknek szervíroztak italokat, például a sangriát. Elsajátítottak néhány adminisztrációs feladatot is, valamint azt, hogy hogyan kezeljék a vendégek panaszait.

A vendégek több pulton kihelyezett ételekből kedvükre válogathattak, ízlésüknek megfelelően. Az egyik pulton szeletelt zöldségek, szószok, saláták és hidegtálak sorakoztak. A melegen fogyasztandó ételeket melegen tartó pultokban helyezték el. A gyümölcsök és desszertek is külön pulton kaptak helyet. Mivel két étterem a háromból családbarát volt, a gyerekek számára is állítottak össze külön menüsort. Minden reggel friss pékáruval vártuk az embereket. Az italpultban különböző üdítők, gyümölcslevek, kávék, ásványvizek, borok és sör várta a pihenni vágyó vendégeket.

Mi, szakácsok, délelőttre vagy délutánra jártunk dolgozni; a felszolgálók pedig váltott műszakban. Mivel az ottani emberek leginkább spanyolul beszéltek, angolul kevesen tudtak, rákényszerültünk, hogy megpróbáljuk megérteni és megértetni magunkat, illetve, hogy tanuljuk a spanyol nyelvet. Ez több-kevesebb sikerrel járt.

Akik kint voltak szívesen visszamennének, köztük jómagam is. Mindenki élvezte a gyakorlatot, és egy életre szóló élmény lett mindenki számára. Nemcsak a vendéglátás terén lettünk tapasztaltabbak, ismertünk meg különböző technikákat, módszereket, hanem nagyon sok szabadidős élménnyel is gazdagodtunk.

Tolnai Viktória 12/A

Élménybeszámolók, fényképek - Kanári szigetek:

Hola. Máté vagyok. 11V osztályos tanuló. Egy all inclusive szállodában, a Hotel Lago Tauritoban dolgoztam, mint felszolgáló. A reggeli, ebéd, vacsora svédasztalos étkeztetéssel volt megoldva. Fejlődött az angol, illetve a spanyol nyelvtudásom egyaránt. Megtanultam mixerkedni alapszinten. Szabadnapokon rengeteget beacheltünk különböző helyeken, mint pl: Anfi del mar, Playa de Taurito. Az éjszakai élet fergeteges volt. Egy örökre szóló élmény marad számomra. Örülök, hogy részt vehettem ebben a pályázatban.

Donáth Máté (11/V)

Hola soy Joci! 11/V osztályos tanuló vagyok. A Hotel Costa Tauritoban dolgoztam pincérként. Nagy barátságokra tettem szert a 3 hónap alatt. Az egyik szakács Manolítonak nevezett el. Szabadnapokon sokat kirándultunk Puerto Ricoban, Puerto de Moganban és Maspalomasban. Nagyon örülök, hogy részt vehettem ebben a programban. Köszönet a Szent Lőrincnek.

Járvási József (11/V)

Rita vagyok a 12.E tanulója. A Paradise Valle Taurito Hotelben dolgoztam felszolgálóként, általában reggeliztettem, ebédeltettem és este vacsoráztattam a svédasztalos látvány-étteremben. Időnként a Pool Bar-ban is segítettem ahol italt szolgátunk ki és mixerkedtünk is. Nagyon rendes munkatársaim voltak, sokat segítettek a munkámban és az angolban, spanyolban. Szabadnapomon beutaztam a fél szigetet. Életre szóló élmény volt, mint szakmailag, mint emberileg is. Köszönöm a lehetőséget.

Losányi Rita (12/E)

Béla vagyok a 12/A osztályból. Én a Paradise Hotel & Restaurant szállodalánc Costa Taurito hoteljában dolgoztam. Én nagyon jól éreztem magam a kint töltött szakmai gyakorlatom alatt. Szakácsként rengeteget fejlődtem szakmailag. Megtanultam az ottani ételeket elkészíteni és emellett nagyon jó volt, hogy belekóstolhattam a látványkonyhába mivel megtanultam flambírozni, faragni és a vendégek előtt sütni-főzni nap mint nap. A nyelvet tekintve is fejlődtem, mind angolul mind spanyolul. Erről van egy kedves emlékem, amikor a vendég oda jött hozzám és angolról fordítottam spanyolra a szakácsnak. Szabadnapokon sok helyet meglátogattunk. Pl: Playa de Inglés, ahol a sziget sivatagja található, de volt hogy Anfi de Mar-ba voltunk az óceán partján, ami szerintem nagyon szép, mert a parton fehér homok volt és pálmafákkal volt tele. De az is nagyon nagy élménynek éltem meg, hogy meg ismerhettem a spanyol népet, akik szerintem rendkívül rendesek és közvetlenek, öröm velük dolgozni, mert jókedvűen és gyorsan telik az idő. Ezért az iskolának nagyon sokat köszönhetek, mert jó tanulmányi eredménnyel, jó magaviselettel és nyelvtudással ilyen helyre juthattam ki, ami rendkívül sokat jelent a karrierem szempontjából. Én csak ajánlani tudom nektek ezt az iskolát, ha jó szakemberek szeretnétek lenni és egy jó iskolában szeretnétek tanulni!

Tóth Béla (12/A)

Detrik Gábor vagyok a 12/d osztályban tanulok. Pincérkent dolgoztam a Costa Taurito szállodában. Egy all inclusive svédasztalos szállodában. Osztott műszakban dolgoztam. Délben a Pull Bar részen dolgoztam fél órát, ahol Sangriat --- ami gyümölcsös bor --- es különböző koktélokat szolgáltam fel a vendégeknek. Eletemben most úsztam meg láttam először az óceánt es először utaztam repülőgépen. Este munka után sokat jártunk szórakozóhelyekre. Szabadnapunkon sokat utaztunk a szomszéd városokra (Puerto Mogan, Puerto Rico, Maspalomas). Életre szóló élmény volt a mai napig is tartom a kapcsolatot a volt munkatársaimmal.

Detrik Gábor (12/D)

Erik vagyok a 11.B osztály tanulója. A Paradise Lago Taurito nevű szállodában dolgoztam szakácsként. A munkaidő mindig nagyon gyorsan eltelt, nagyon sok féle étel elkészítési módját tanultam meg, de ez mellett nagyon sokat bolondoztunk. Az angol és a spanyol nyelvtudásom hihetetlenül sokat fejlődött. Ez egy felejthetetlen élmény marad számomra.

Simon Erik (11/B)

A Valle Taurito Hotelban dolgoztam a konyhán. A konyhán mindig nagyon jó volt a hangulat, gyorsan telt a munka. A munka első felében a vacsorához készültünk elő, majd 7 órától a látványkonyhában sütöttük a húsokat, halakat és készítettük a tésztákat. A szülinapomat kint töltöttem a spanyol éjszakában. A munkatársaimmal tartom a kapcsolatot. Egy életre szóló élmény volt.

Kovács Patrícia (12/A)

Rékának hívnak és a 11.B osztályba járok. Costa Tauritoba dolgoztam szakácsként. A munkatársaimmal nagyon sokat bolondoztunk. Hatalmas élmény volt a kinti út, mert először láttam az óceánt és sok barátot szereztem. Az egyik munkatársammal most is tartom a kapcsolatot. Nagyon jól éreztem magam és remélem, egyszer vissza tudok menni!

Kvacsány Réka (11/B)

Klári vagyok, 11/V osztályos tanuló, a Lago Taurito volt a munkahelyem. Egy svédasztalos Club szálloda, a legnagyobb hotel a szigeten. Minden nap részt vettünk a reggeliztetésen, ebédeltetésen és a vacsoráztatáson. Legtöbbször a főnökök hozzám küldték a vendégeket, az angoltudásom miatt. Az összes ott dolgozó emberrel jóba lettem, akik közül a mai napig tartom a kapcsolatot. Hamar be tudtunk illeszkedni. A spanyol nyelvtudásom is elkezdett fejlődni. Először láttam éltemben óceánt, és hatalmas élmény volt új helyeket megismerni. Szabadnapjainkon megismerkedtünk az éjszakai élettel a munkatársaink, barátaink által. Összekovácsolódott csapat lettünk, mindenki úgy ismert minket, hogy a Hungarian Maffia. A jövőben szeretnék visszatérni, nagyon megszerettem ott mindenkit.

Román Klára (11/V)

Viki vagyok, 12/A osztályos tanuló. Szakácsként dolgoztam a Paradise Valle Taurito Hotelben. A konyhán, sok területen dolgoztam, például: látványkonyhában, de előkészítő tevékenységeket is végeztem, valamint néhány díszítési technikát is elsajátítottam. Kevés munkatársam tudott angolul, ezért eleinte nem volt egyszerű kommunikálni velük, de a vége felé volt, amit spanyolul is megértettem. Szabadidőnkben a közeli látványosságokat néztük meg, és próbáltuk feltérképezni a környéket több-kevesebb sikerrel. Rengetek élményben volt részem, kipróbáltam például a mini golfot is. Nagyon jól éreztem magamat, örülök, hogy az iskola részéről volt ilyen lehetőség, hogy kipróbálhattam milyen külföldön dolgozni. Mondták, hogy visszavárnak, és szívesen vissza is mennék a suli elvégzése után.